Fritidskørsel for borgere med demensdiagnoser
ID: 61403
Odense Kommune behandler personoplysninger om dig og/eller den du søger på vegne af i forbindelse med, at du har ansøgt om befordring eller befordringsgodtgørelse ved Mobil i Odense.
Det betyder, at vi er forpligtede efter GDPR til at give dig nogle informationer. Du kan i det følgende bl.a. læse om, hvordan vi behandler dine personoplysninger, og hvad vi bruger dem til.
Du skal ikke gøre noget på baggrund af disse informationer, du får dem blot, fordi vi er forpligtede til at oplyse dig herom.
1.Hvorfor behandler vi dine personoplysninger?
Vi behandler dine personoplysninger med henblik på at kunne behandle din ansøgning om befordring eller befordringsgodtgørelse efter gældende lovning, for eksempel Sundhedsloven, Serviceloven, Folkeskoleloven, Lov om ungdomsuddannelse for unge med særlige behov, Lov om trafikselskaber eller lignende.
2.Hvilke personoplysninger behandler vi?
De personoplysninger, der behandles, er almindelige og følsomme oplysninger. Det er f.eks. navn, adresse, CPR-nummer, forældremyndighed, familieforhold, statsborgerskab/oprindelsesland, modersmål, rejseaktivitet, pensionsforhold og helbredsoplysninger.
Hvor får vi dine personoplysninger fra?
Dine personoplysninger får vi fra øvrige forvaltninger i Odense Kommune, trafikselskaber, Udbetaling Danmark, syge- og lægehuse med videre. I tilfælde, hvor vi har behov for at indhente informationer om adresse, bopælsforhold, CPR-nummer og lignende, får vi oplysningerne fra Folkeregisteret.
Hvem modtager dine personoplysninger?
Kommunen registrerer dine personoplysninger og videregiver kun personoplysningerne til andre modtagere, herunder offentlige myndigheder og private virksomheder, hvis der er et lovligt grundlag hertil.
Modtagerne af dine personoplysninger er: Andre forvaltninger i Odense Kommune, andre offentlige myndigheder og kommunens data behandlere, som leverer vores IT-systemer, leverandører af befordring, med videre.
Dine personoplysninger kan blive videregivet i det omfang, Odense Kommune er forpligtet til dette efter reglerne om aktindsigt i bl.a. offentlighedsloven. Vi foretager altid en konkret vurdering af hvilke oplysninger, der skal udleveres ifm. aktindsigter – og vi må f.eks. ikke udlevere oplysninger om enkeltpersoners private forhold.
Hvor længe opbevarer vi dine personoplysninger?
Kommunen sletter personoplysningerne, når opbevaringspligten udløber, og et eventuelt arkiveringskrav er opfyldt. Når personoplysningerne er arkiveret eller slettet, har kommunen ikke længere adgang til dem.
Overførsel af dine personoplysninger til et tredjeland
Dine personoplysninger overføres i nogle situationer til et tredjeland, dvs. et land udenfor EU/EØS.
System: Microsoft
Situation: Ved teknisk support på fx Office 365
Land: USA
Overførselsgrundlag: Artikel 46, stk. 2, litra c.
Du kan få tilsendt Odense Kommunes grundlag for overførsel af personoplysninger og ekstra sikkerhedsforanstaltninger ved at kontakte Mobil i Odense.
3.Lovgrundlag for behandlingen af personoplysninger
Behandlingen af almindelige personoplysninger sker efter databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 1, litra e, jf. databeskyttelseslovens § 6, stk. 1.
Følsomme personoplysninger behandles efter artikel 9, stk. 2, litra f og/eller g samt databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 1, litra e, jf. databeskyttelseslovens § 7, stk. 1 og stk. 4.
Dit personnummer behandles efter databeskyttelseslovens § 11, stk. 1.
4.Hvilke rettigheder har du?
Du har som borger en række rettigheder efter databeskyttelsesforordningen. Dine rettigheder er:
- Retten til indsigt i de personoplysninger vi behandler om dig.
- Retten til at få rettet urigtige personoplysninger om dig.
- Retten til at få begrænset behandlingen af dine personoplysninger, hvis nogle særlige betingelser herfor er opfyldt.
- Retten til at få slettet dine personoplysninger. Bemærk at retten til sletning er begrænset af, at offentlige myndigheder er underlagt regler, der medfører, at personoplysningerne ikke kan slettes, f.eks. offentlighedsloven, arkivloven, mv.
Derudover har du ret til at gøre indsigelse mod behandlingen af dine personoplysninger, hvis ikke vægtige legitime grunde til behandlingen går forud herfor.
Hvis du vil gøre brug af dine rettigheder, skal du kontakte Odense Kommune på nedenstående kontaktoplysninger.
5.Kontaktoplysninger
Odense Kommune er dataansvarlig for behandlingen af dine personoplysninger.
Har du spørgsmål om din sag eller dit forløb hos Odense Kommune, skal du kontakte den afdeling, som du er tilknyttet (f.eks. din sagsbehandler) på nedenstående kontaktoplysninger:
- Mobil i Odense, Nørregade 36, 5000 Odense C, tlf.: 6375 8100, mail: mobiliodense@odense.dk
Spørgsmål vedr. databehandlingen
Hvis du har specifikke spørgsmål, der udelukkende omhandler kommunens håndtering af dine personoplysninger, kan du kontakte Odense Kommunes databeskyttelsesrådgiver (DPO). Bemærk at DPO’en ikke kan svare på spørgsmål om din sag:
- Digital Post: link til DPO-kontakt i Odense Kommune
- Adresse: Odense Kommune, Flakhaven 2, 5000 Odense C, att.: DPO
Du kan også finde den DPO’ens kontaktoplysninger på Odense Kommunes hjemmeside, www.odense.dk (i søgefeltet skal du skrive: ”databeskyttelsesrådgiveren”).
6.Hvis du vil klage
Du kan klage til Datatilsynet over Odense Kommunes behandling af dine personoplysninger på nedenstående kontaktoplysninger:
Mail: dt@datatilsynet.dk
Telefon: 33 19 32 00
Adresse: Datatilsynet, Carl Jacobsens Vej 35, 2500 Valby
Du kan også læse mere på Datatilsynets hjemmeside, www.datatilsynet.dk, se mere om, hvordan du klager under ”Dine rettigheder”.
Handling | Opstart | Indsendt | Beskrivelse | Notat | Vis |
---|